Social stigmatisation as a theoretical-empirical perspective based on a case study of former female convict
Abstract
In the article, attempts were made to describe social stigmatisation as a theoretical and an analytical category based on a case analysis of a former female convict. Stigmatisation emerged as the main analytical category in the presented research, and it was used in the study to present examples and symptoms of biographical learning based on the experiences of an adult woman, affected by the post-incarceration syndrome, and her efforts to cope with shame, humiliation, and stigma. The presented narrative focuses on external and internal risks after incarceration, as well as the subject’s efforts to cope with difficulties after being released from prison. Attempts were made to analyse the subject’s situation in her struggle for social inclusion, but not her conduct, and the research framework was based on the constructivist and interpretivist paradigm. The main aim of the study was to reconstruct and describe self-management and identity negotiation processes by a former female prisoner convicted of infanticide.
The study involved an interpretative phenomenological analysis to gain a better understanding of the subject’s experiences and self-perception. The results indicate that the adopted research perspective is weakly represented in scientific discourse. The analysis of the empirical material showed that the respondent’s ability to deconstruct and overcome separation, currently blocks the opportunity for socialisation due to the failure to work through the crisis of social stigma and experience.
Keywords
social stigmatisation; stigma; social exclusion; biographical learning; risk; homicide
References
Alheit P., 1994, Zivile Kultur. Verlust und Wiederaneignung der Moderne, Frankfurt/M.–New York.
Alheit P., 1995, Biographical Learning. Theoretical Outline, Challenges and Contradictions of a New Approach in Adult Education, [w:] The Biographical Approach in European Adult Education, (ed.) P. Alheit, A. Bron-Wojciechowska, E. Brugger, P. Dominicé, Verband Wiener Volksbildung, Wien.
Alheit P., 2015, Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 18(4).
Boryczko M., 2014, Od analizy potoczności do organizowania działania kolektywnego – o teoretycznych założeniach krytycznej animacji społecznej, [w:] Aktywna biografia w przestrzeni społecznej, (red.) M. Boryczko, Eko-Inicjatywa, Kwidzyn.
Bron A., 2006, Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 4.
Chase S. E., 2009, Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść, głosów, [w:] Metody badań jakościowych, t. 2, (red.) N. K. Denzin, Y. S. Lincoln, PWN, Warszawa.
Czykwin E., 2007, Stygmat społeczny, PWN, Warszawa.
Dominice P., 2006, Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo AHE, Łódź.
Dubas E., 2007, Uniwersalne problemy andragogiki i gerontologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Duda M., 2003, Chwila przed końcem świata, [w:] Po drugiej stronie kłopotów. Psychologia procesu w teorii i praktyce, (red.) B. Szymkiewicz-Kowalska, Elders Academy Press, Warszawa.
Goffman E., 2005, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, GWP, Gdańsk.
Heatherton T. F., Kleck R. E., Hebl M., Hull J. G., 2007, Społeczna psychologia piętna, PWN, Warszawa.
Heiddeger M., 1994, Bycie i czas, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Illeris K., 2006, Trzy wymiary uczenia się: poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji TWP, Wrocław.
Konopczyński M., 2007, Mechanizmy destygmatyzacji społecznej, „Resocjalizacja Polska”, 14.
Kostrzyńska M., 2022, Piętno w procesie demokratyzacji. Przykład bezdomności, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Krawczyk-Bocian A., 2019, Narracja w pedagogice. Teoria. Metodologia. Praktyka badawcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Krzemiński I., 2002, Co się dzieje między ludźmi?, PWN, Warszawa.
Lalak D., 2012, Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Lejzerowicz M., 2006, Zarządzanie tożsamością, „Studia Socjologiczne”, 2.
Lister R., 2007, Bieda, Sic!, Warszawa.
Mazur J., Kuć M., 2019, Marginalizacja – ujęcie wielowymiarowe. Przejawy, skutki przeciwdziałanie, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
McCall G., Simmons J. L., 1978, Identities and Interactions, Collier-Macmillan Ltd., London.
Mindel A., Mindel A., 2005, Tyłem do przodu. Praca z procesem w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza PTPZnP, Warszawa.
Nowak B., 2020, Nie skazani na wykluczenie. Od patologii do normy zachowań społecznych, DiG, Warszawa.
Oliwa-Ciesielska M., 2004, Piętno nieprzypisania. Studium o wyizolowaniu społecznym bezdomnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań.
Pospiszyl I., 2022, Społeczna rehabilitacja więźniów – złudzenie inkluzji, „Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy”, 22.
Radziewicz-Winnicki A., Radziewicz-Winnicki I., 2005, Pojęcie marginalizacji wykluczenia w naukach społecznych, [w:] Wybrane społeczno-socjalne aspekty marginalizacji, (red.) A. Nowak, ŚWSZ, Katowice.
Schütze F., 2012, Koncepcja świata społecznego w symbolicznym interakcjonizmie oraz organizacja wiedzy w nowoczesnych, złożonych społeczeństwach, [w:] Metoda biograficzna w socjologii, (red.) K. Kaźmierska, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.
Sęk H., 1997, Rola wsparcia społecznego w sytuacji kryzysu, [w:] Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej, (red.) D. Kubacka-Jasiecka, A. Lipowska-Teutsch, ALL, Kraków.
Tedder M., Biesta G., 2009, Uczenie się bez nauczania? Potencjał i ograniczenia biograficznego uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2(46).
Teusz G., 2018, Doświadczenie domu rodzinnego w narracjach (auto)biograficznych osób z rodzin polskich na emigracji, „Studia Edukacyjne”, 50.
Żeromska-Charlińska J., 2010, Przestrzeń i sens podmiotowości byłych skazanych, [w:] Niebanalny wymiar resocjalizacji penitencjarnej, (red.) S. Przybyliński, Akapit, Toruń.
University of Warmia Mazury in Olsztyn Poland
https://orcid.org/0000-0002-5921-5810
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice:
Articles are published in accordance with conditions identical to the Creative Commons Attribution 4.0 (also called as CC-BY) license conditions, available on http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ and this permission applies to any language version or any later version of the license as published by the Creative Commons organization.
Author retain the copyright to the article, while at the same time he/she transfers the article property rights to the Publisher free of charge (without territorial and time restrictions).
The online edition of the Polish Journal of Social Rehabilitation is published under Open Access, which means that users can read, download, copy, distribute, print, search, and link to the full texts of these articles - are provided with full unrestricted access.
The publisher does not charge for providing access to full versions of articles nor for their use as referred to in above.