„Careers of young delinquents”, i.e. the phenomenon of excluding pre-school children who are at risk of social maladjustment during the early stages of education



Abstract

The article presents research on the process of social exclusion from the first stage of the education of children at risk of social maladjustment. The author presents strategies and tactics used by teachers of preschool education to eliminate the exclusion of children who cause educational problems. The author analyzes the data in accordance with the methodology of grounded theory in the context of game theory.


Keywords

Social exclusion; game theory; social maladjustment

Bauman Z., Moralność w niestabilnym świecie, Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 2006.
Bauman Z., Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Wydawnictwo WAM, Kraków 2006.
Bauman Z., Płynne życie, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.
Bauman Z., Płynne czasy, życie w epoce niepewności, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2007.
Bauman Z., Płynny lęk, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008.
Biała M., Problemy z zachowaniem dzieci i młodzieży. Poradnik nauczyciela, wychowawcy, pedagoga, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna sp. z o.o., Warszawa 2006.
Bryman A., Social Research Methods, Oxford Uniwersity Press 2001.
Frieske K., Marginalność i procesy marginalizacji, IPiPS, Warszawa 1999.
Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, GWP, Gdańsk 2005.
Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Warszawa 1964.
Gulczyńska A., „Chłopaki z dzielnicy”. Studium społeczno-pedagogiczne z perspektywy interakcyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.
Huget P., Kompetencje społeczne dzieci z zaburzeniami w zachowaniu, [w:] Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Urban B. (red.), Wydawnictwo UJ, Kraków 2001.
Konecki K., Chomczyński P., Słownik socjologii jakościowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2012.
Konopczyński M., Teoretyczne podstawy metodyki kulturotechnicznych oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich, PWN, Warszawa 2006.
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, PWN, Pedagogium, Warszawa 2006.
Pecyna M.B., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka w świetle psychologii klinicznej, WSiP, Warszawa 1998.
Pospiszyl K., Żabczyńska E., Psychologia dziecka niedostosowanego społecznie, PWN, Warszawa 1985.
Prawo do edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Raport z monitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2010.
Różańska-Kowal J., Motywacja zachowań prospołecznych i antyspołecznych nieletnich, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2010.
Spionek H., Zaburzenia psychoruchowego rozwoju dziecka, PWN, Warszawa 1965.
Straffin Ph.D., Teoria gier, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2004.
Sulestrowska H., Zaburzenia zachowania i nieprawidłowy rozwój osobowości u dzieci i młodzieży, [w:] Psychiatria wieku rozwojowego, Popierska A. (red.), PZWL, Warszawa 1989, 2000.
Tyszka T., Konflikty i strategie. Niektóre zastosowania teorii gier, WNT, Warszawa 1978.
Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Wydawnictwo UJ, Kraków 2000.
Urban B., Zaburzenia w zachowaniu i niedostosowanie społeczne w świetle współczesnych wyników badań, [w:] Urban B., Stanik J.M. (red.), Resocjalizacja, t. I, PWN, Warszawa 2007.
Urban B., Stanik J.M. (red.), Resocjalizacja, t. I, PWN, Warszawa 2007.
Urban A., Bezpieczeństwo społeczności lokalnych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
Young H.P., Sprawiedliwy podział, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2003.
Rozporządzenie MEN z dnia 2 sierpnia 2013 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U.2013, poz. 957).
Rozporządzenie MEN z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. Nr 23, poz. 133 z późn. zm.);
Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.2013 poz. 532 z późn. zm.).
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. Nr 175, poz. 1086 z późn. zm.).
Ustawa o Postępowaniu w Sprawach Nieletnich z dnia 26 października 1982 r. (z późn. zm.).

Published : 2014-07-30


Michel, M. (2014). „Careers of young delinquents”, i.e. the phenomenon of excluding pre-school children who are at risk of social maladjustment during the early stages of education. Resocjalizacja Polska, (7), 101-116. Retrieved from https://www.resocjalizacjapolska.pl/index.php/rp/article/view/201

Małgorzata Michel 
Uniwersytet Jagielloński  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0


Copyright Notice:

Articles are published in accordance with conditions identical to the Creative Commons Attribution 4.0 (also called as CC-BY) license conditions, available on http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ and this permission applies to any language version or any later version of the license as published by the Creative Commons organization.

Author retain the copyright to the article, while at the same time he/she transfers the article property rights to the Publisher free of charge (without territorial and time restrictions).

The online edition of the Polish Journal of Social Rehabilitation is published under Open Access, which means that users can read, download, copy, distribute, print, search, and link to the full texts of these articles - are provided with full unrestricted access.

The publisher does not charge for providing access to full versions of articles nor for their use as referred to in above.