Empathy versus experience, and the use of violence among young people


Abstract

Young people are at risk from acts of aggression both at school, in the family and from their peers. Frequently, the victims themselves begin to manifest it as a result of
experiencing it from other people. Another determinant of the level of aggression is mass media or negative role models (e.g. the use of humiliating and compromising images and words). Empathy is a skill which enables one to recognize another person’s inner states and processes when coming into contact with the person. Thanks to it, one is able to share the emotions of the other person, which reduces the risk of aggressive behavior. Therefore, it is vital that activities aiming at the development of empathy and reduction of aggression be included into working with adolescents. Such activities may include sensitizing training, aggression substitution training, relaxation training or psychoeducational workshops. The aim of the study was to determine the level of emotional and cognitive empathy of aggressive victims as compared to young people experiencing or using aggression.


Keywords

empathy; aggression; aggressive victim; victim

Bartkowicz Z., Węgliński. A., 2012, Pedagogika resocjalizacyjna wobec współczesnych zagrożeń, UMCS, Lublin.

Bartkowicz Z., 2001, Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Wydawnictwo AWH Antoni Dudek, Lublin.

Braun-Gałkowska M., Ulik-Jaworska I., 2002, Zabawa w zabijanie: oddziaływanie przemocy prezentowanej w mediach na psychikę dzieci, Wydawnictwo Kaudium, Lublin.

Chartrand T., Baragh J.A., 1999, The Chameleon Effect: The Perception-Behavior Link and Social Interaction, ,,Journal of Personality and Social Psychology”, no. 6(6).

Davis M.H., 1999, Empatia. O umiejętności współodczuwania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Georg J., 2008, Dlaczego jesteście tacy okrutni? Mobbing w szkole, Wydawnictwo Świętego Wojciecha, Poznań.

Goleman D., 1999, Inteligencja emocjonalna w praktyce, Media Rodzina, Poznań.

Grochulska J., 1982, Reedukacja dzieci agresywnych, WSiP, Warsaw.

Jaworska E., 2012, Leksykon resocjalizacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Kmiecik-Baran K., 1999, Młodzież i przemoc. Mechanizmy socjologiczno-psychologiczne, PWN, Warsaw.

Kocemba I., 2009, Ci, którzy dręczą innych, „Psychologia w Szkole”, no. 21.

Kosewski M., 1997, Agresywni przestępcy, Wiedza Powszechna, Warsaw.

Lewicka A., 2002, Policjant – empatyczny, czy agresywny opiekun prawa?, ,,Opieka, Wychowanie, Terapia”, no. 1.

Lewicka A., 2006, Rozwijanie empatii u studentów pedagogiki specjalnej, UMCS, Lublin.

Lewicka A., 2010, Pomiar poziomu empatii emocjonalno-poznawczej Indeksem Reaktywności Interpersonalnej M. H. Davisa, [in:] Diagnostyka resocjalizacyjna, Wybrane zagadnienia, (eds.) Wojnarska A., UMCS, Lublin.

Mellibruda J., 1986, Ja – Ty – My: psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich, Nasza Księgarnia, Warsaw.

Morawska E., Morawski J., 2001, Trening Zastępowania Agresji, ,,Problemy Alkoholizmu”, no. 4.

Morawska E., Morawski J., 2006b, Trening Zastępowania Agresji, part 3, ,,Psychologia w Szkole”, no. 3.

Morawska E., Morawski J., 2006c, Trening Zastępowania Agresji, part 4, ,,Psychologia w Szkole”, no. 4.

Morawska E., Morawski J., 2006a, Trening Zastępowania Agresji, part 2, ,,Psychologia w Szkole”, no. 2.

Ostrowska K., 2003, Czy w Polskiej szkole jest bezpiecznie?, ,,Biuletyn Konferencje i Seminaria”, no. 6(50).

Palak Z., 2012, Psychospołeczne determinanty agresywności młodzieży niedostosowanej społecznie, [in:] Pedagogika resocjalizacyjna wobec współczesnych zagrożeń, (eds.) Bartkowicz Z., Węgliński A., UMCS, Lublin.

Poradnik metodyczny dla nauczycieli, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warsaw 2004.

Preston S.D., de Wall F.B.M., 2002, Empathy: its Ultimate and Proximate Bases, ,,Behavioral and Brain Science”, no. 25.

Reykowski J., 1979, Motywacja, postawy prospołeczne a osobowość, PIN, Warsaw.

Rode D., 2010, Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Charakterystyka sprawców, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Surzykiewicz E., 2000, Agresja i przemoc w szkole. Uwarunkowania socjoekologiczne, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warsaw.

Węgliński A., 1983, Poziom empatii a zachowania nieletnich w zakładzie poprawczym, ,,Psychologia Wychowawcza”, no. 3.

Węgliński A., 1984, Poziom empatii a zachowania na koloniach resocjalizacyjnych dzieci z rodzin zagrożonych demoralizacją, ,,Kwartalnik Pedagogiczny”, no. 1.

Wilczek-Rużyczka E., 2002, Empatia i jej rozwój u osób pomagających, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Wolińska J.M., 2000, Agresywność młodzieży – problem indywidualny i społeczny, UMCS, Lublin.

Wysocka E., 2008, Diagnoza w resocjalizacji, PWN, Warsaw.


Internet sources

Chartrand T., Baragh J.A., The Chameleon effect: The percepcion-Behavior Link and Social Interaction, http://www.pedagogika.uksw.edu.pl/ konspekt doktoratu Maciej
Ciechomski.pdf/ [access: 15.06.2015].

Published : 2016-12-13


Lewicka-Zelent, A., & Huczuk, S. (2016). Empathy versus experience, and the use of violence among young people. Resocjalizacja Polska, (11), 117-132. https://doi.org/10.22432/pjsr.2016.11.09

Agnieszka Lewicka-Zelent 
Maria Curie-Skłodowska University (UMCS)  Poland
Sylwia Huczuk 
Scientific Circle of Creative Social Rehabilitation Educators at Maria Curie-Skłodowska University (UMCS)  Poland


CitedBy Crossref
0

CitedBy Scopus
0



Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright Notice:

Articles are published in accordance with conditions identical to the Creative Commons Attribution 4.0 (also called as CC-BY) license conditions, available on http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ and this permission applies to any language version or any later version of the license as published by the Creative Commons organization.

Author retain the copyright to the article, while at the same time he/she transfers the article property rights to the Publisher free of charge (without territorial and time restrictions).

The online edition of the Polish Journal of Social Rehabilitation is published under Open Access, which means that users can read, download, copy, distribute, print, search, and link to the full texts of these articles - are provided with full unrestricted access.

The publisher does not charge for providing access to full versions of articles nor for their use as referred to in above.